E-Ticarette Pazarlama İçin Kullanılacak Araçlar .

E-ticaretin çok popüler olduğu toplumun büyük kesimi tarafından kabul edilebilir bir gerçektir. Artık ticaret yapan hemen hemen her işletme aynı zamanda e-ticarete de bir şekilde adım atmıştır. Hatta daha önceden ticaretle hiç uğraşmamış kişiler bile bir şekilde çevrimiçi mağazaları kullanarak bu işe girme çabasındadır.


Eskiden bu sektörde nispeten kolay olan yer edinmek, günümüzde gittikçe artan rekabet yüzünden iyice zorlaşmıştır. E- ticaret; doğru ürünü bulabilmek, bunu doğru kitleye ulaştırabilmek, aynı zamanda etkileşimde kalabilmek, bir yandan da aşırı rekabet yüzünden kaliteli ve uygun fiyatlı ürün satmaya çalışmak gibi birçok nedenden dolayı zorlaşmasının yanı sıra pahalılaşmıştır. Bu nedenle başarılı olabilmek için yapılabilecek en iyi şey, hâkim olunan sektöre yönelip bu alandaki gündemi ve talepleri iyi takip etmektir. Bunun için de hangi pazarlama aracının işe yarayacağı ve rakiplere karşı avantaj sağlayacağı iyi belirlenmelidir. Akıllı bir strateji ile birlikte kullanılan doğru pazarlama araçları, işletmenin daha etkili sonuçlara ulaşmasına ve işletmenin büyümesine katkı sağlayacaktır.


E-ticaret yöneticisinin işini kolaylaştıran pazarlama araçlarının birçok farklı veri, içerik, tablo, harita üreten ve çeşitli raporlar sunan kategorisi bulunmaktadır.


En sık kullanılan yazılım ve web araç türleri şunlardır:


Sosyal Medya Araçları: Sosyal medyanın artık tartışmasız bir gücü bulunmaktadır. Bu gücü pazarlama alanında kullanmak, doğru yapıldığı takdirde işletmenin lehine olacaktır. Bir yandan çevrimiçi mağazayı yönetmek bir yandan da sosyal medyada sürekli aktif kalabilmek çok zordur. Sosyal medya araçları birden fazla sosyal medya platformunun aynı anda yönetilmesini sağlar. Tanımlanan hedef kitlelere ulaşacak şekilde planlanan gün ve saatte içerik paylaşılabilir. Çeşitli istatistikler sunabilen sosyal medya araçları sayesinde paylaşım sıklığı belirlenebilir.


E-Posta Pazarlama Araçları: Bu araç diğerlerine kıyasla en çok geri dönüşün olduğu tıklanma oranına sahiptir. Ayrıca izlenmesi kolay olan e-posta ile potansiyel müşterilerin tıklama, çıkma, yönlendirme, paylaşım ve benzeri işlemleri ile ilgili raporlara kolaylıkla ulaşılır


Bu araçları kullanarak pazarlama yapılacaksa mutlaka profesyonel bir e-posta hesabı kullanılarak e-posta listesinin kolay bir şekilde yönetilmesi gerekir.


SEO / SEM Araçları: Arama motoru optimizasyonu anlamına gelen SEO [Search Engine Optimization (Sörç Encin Optimizeyşın)], e-ticaret sitesinin ya da içeriklerin arama sonuçlarında doğru bir şekilde çıkmasını sağlamayı amaçlar. Arama motoru pazarlaması anlamına gelen SEM [Search Engine Marketing (Sörç Encin Marketing)] ise ücret karşılığında arama sonuçlarında en üstte görünerek hedef kitleye ulaşmayı sağlar. Aslında çoğu pazarlama aracının amacı hedef kitleye ulaşabilmektir. SEO araçlarının diğerlerine göre üstün yönü, ürün ve hizmet arayan kişilere doğrudan ulaşma imkânı vermesidir.


İnternet kullanıcılarının çoğunun mobil cihazları kullanarak arama yaptıktan hemen sonra mağazayı ziyaret etme olasılığı çok yüksektir. Dolayısıyla bu araçları kullanmak işletmeler için faydalı olacaktır. Anlık olarak anahtar kelime analizi sunan bu araçlar sayesinde yapılacak optimizasyonlarla işletmenin aramalarda bulunması ve üst sıralarda çıkması yeni müşterilere sahip olma şansını artırır.


Analiz ve Haritalandırma Araçları: Bu araçlar; kişilerin sayfaya bağlandığı andan itibaren hangi alanlara tıkladıkları, nerede ne kadar süre kaldıkları, ne aradıkları ve neden geldikleri gibi aslında kullanıcının anlaşılmasını sağlamak için çeşitli istatistikler ve bunlara dayalı sonuç ile haritalar sunar.


Ziyaretçilerin davranışları anlık olarak izlenebilir ve elde edilen sonuçlara göre gerekli iyileştirmeler yapılabilir.


Proje Yönetim Araçları: Bu araçlarla mevcut projenin yönetilmesinin yanı sıra yeni bir proje oluşturulabilir. Şirket personeli ile iletişim kurmaktan ekibe kişileri görevlendirmeye kadar birçok işlevin kolayca yapılmasını sağlar


Müşteri İlişkileri Yönetimi Araçları: Bu araçlardan bahsederken CRM [Customer Relationship Management (Kastımır Rıleyşınşip Mınecmınt)] terimini bilmek gerekir. Türkçe karşılığı müşteri ilişkileri yönetimidir.


E-ticaret kullanılırken potansiyel müşteri sayısı çok fazladır. Dolayısıyla müşteri bilgileri, yapılan satışlar, müşteri hizmetleri, sitede doldurulan formlar ve bunların takibi bir maliyet oluşturur. Bu araçlar; hangi kanalların daha verimli olduğunu bulmada, formları otomatik olarak takip ederek elde edilen sonuca göre yeniden pazarlama yapmakta artılar sağlar.