E-Ticaret
Kazanç sağlamak amacıyla elektronik ortamda yapılan mal veya hizmet alım satım işlemlerine e-ticaret denir. Geleneksel ticaretten farkı ticari faaliyetin elektronik ortamda gerçekleşmesidir. E-ticaretin sürekli değişen ve gelişen bir yapısı olması sebebiyle birçok tanımı bulunur. Örneğin ülkemizde elektronik alışveriş şeklinde ifade edilip tanımı “fiziki olarak karşı karşıya gelmeksizin, elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrimiçi iktisadi ve ticari her türlü faaliyet” olarak yapılmıştır
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) e-ticareti “Mal ve hizmetlerin; üretim, reklam, satış ve dağıtımlarının telekomünikasyon ağları üzerinden yapılmasıdır.” şeklinde tanımlarken OECD [Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizeyşın for Ekonomik Koopereyşın end Divılopmınt)] yani İktisadi İş Birliği ve Kalkınma Teşkilatı “Genel olarak bireylerin ve organizasyonların sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görünümün işlenmesi ve iletilmesine dayanan tüm ticari faaliyetleridir.” şeklinde tanımlamıştır. Avrupa Birliği’ne göre ise “İşletmelerin yazılı metin, ses ve video verilerini içeren faaliyetlerin elektronik ortamda yapılmasıdır.” şeklinde tanımlanmaktadır. Bütün bu tanımlara bakıldığında e-ticaret, temel anlamda bir ürün veya hizmet ile ilgili alışverişin çeşitli ödeme yöntemleri kullanılarak bir web ya da mobil ortam üzerinden yapılmasıdır. Son yıllarda teknolojide yaşanan gelişmelerle ödeme yöntemleri daha güvenli hâle gelmiştir. Veri güvenliğini sağlamada yaşanan olumlu gelişmeler ve akıllı telefonların hayatın bir parçası hâline gelmesi, mobil uygulamaların ve internetin daha fazla kullanılmasına sebep olmuştur. Dolayısıyla iş hayatının ve insan yaşamının bir parçası hâline gelen bütün bu unsurlar, e-ticaretin her geçen gün daha da fazla tercih edilmesini sağlamıştır.
Elektronik ticaret, ilk bakışta sanki bilişim alanını ilgilendiren bir konuymuş gibi görünse de asıl önemli olan ticaret yapılıyor olmasıdır. Ticaret her alanda ve her türlü ürünle olabilir. Bir ürün ya da hizmetin ticaretini yapabilmek için öncelikle kitleler bu üründen ya da hizmetten haberdar olmalıdır. Örneğin pastasını yapan ustanın bunu bir şekilde müşterilerine tanıtması gerekir. Bir ressam eserlerini bir şekilde sergilemek durumundadır ya da bir otel sunduğu hizmetleri insanlara tanıtabilmeli ve pazarlayabilmelidir. Amaç ürün ya da hizmetleri satarak kazanç elde etmektir. E-ticaret daha büyük kitlelere ulaşmayı sağlar, daha hızlı ve etkin pazarlama imkânları sunar. Ticaret, nasıl bütün sektörler için geçerli bir kavramsa e-ticaret de ürün ve hizmetlerini pazarlamak isteyen herkes için geçerli bir kavramdır.
Gün geçtikçe geliştirilen uygulamalar, ticari faaliyetlerini elektronik ortama taşımak isteyenler için bu hizmeti sağlayan firmaların sayısını artırmıştır. E-ticaret ile ilgili devlet kurumları dâhil birçok kuruluş destek sağlamaktadır. Ücretsiz eğitimler verilmekte, sertifika ve kurs programları düzenlenmekte, başarılı olan girişimcilere hibe ödemeleri yapılmakta, kredi destekleri, danışmanlık hizmetleri gibi çeşitli imkânlar sunulmaktadır. E-ticaret hakkında hiçbir bilgisi olmayanların dahi çok kısa bir süre içinde girişimlerini yapabilmesi mümkün hâle gelmiştir.
İnternetin yaygınlaşmaya başladığı 2000’li yılların başında sadece bir seçenek olarak görülen e- ticaret, günümüzde bir zorunluluk olarak görülmektedir. Yeni nesil, teknolojinin yaygın kullanıldığı bir dönemde doğduğundan bakkal, tüccar, toptancı, hal gibi kelimelerden çok, e-ticaret kavramını bilmektedir. Ticari faaliyet yürüten bireylerin daha büyük kitlelere ulaşabilmesi ve her an her yerde alışveriş imkânını müşterilerine sunabilmesi amacıyla e-ticareti kullanmaları gerekir. 2019 Kasım ayı itibarıyla dünya genelinde yaşanan Covid-19 salgını birçok insanın hayatına mal olmuştur. Çoğu insanın maddi ve manevi kayıplar yaşamasına, insanların işlerini kaybetmelerine, ticari faaliyetlerin aksamasına sebep olmuştur. Ancak bu olumsuz durum e-ticaret kullanımının ve e-ticaretteki alışveriş hacminin artmasını sağlamıştır. Kişiler, ihtiyaçlarını en kolay, en hızlı ve en güvenli şekilde temin edebilecekleri e-ticarete daha fazla yönelmiştir.