E-Ticaretin Avantajları ve Dezavantajları

Günümüzde e ticaret, en hızlı büyüyen ve gelişen sektörlerden biridir. Sağladığı birçok avantaj ve farklı koşullar sayesinde gittikçe artan bir müşteri potansiyeline sahiptir. Bu nedenle satıcılar da e-ticaret alanlarına yönelmektedir. Her iş kolunda olduğu gibi e-ticaretin avantajları ve dezavantajları bulunur. Avantaj ve dezavantajlar müşteri ve satıcı olmak üzere iki kategoride ele alınır


E-ticaretin müşteri açısından avantajları şunlardır:

• Müşteriye bulunduğu yerden hızlı bir şekilde alışveriş yapma olanağı sağlar.

• Geleneksel alışverişte harcanan ulaşım giderlerini ve zaman kaybını ortadan kaldırır.

• Ürün çeşitliliği sayesinde müşteriye tercih yapma imkânı sunar.

• Müşteri, aradığı ürünle ilgili farklı sanal ortamlarda fiyat, kalite ve özellik karşılaştırması yapabilir.

• Müşteriye kısa sürede birçok ürünü inceleme imkânını sunar.

• Müşteriye, aradığı ürünle ilgili bilmek istediği bütün detaylara ve açıklamalara farklı kaynaklardan hızlı bir şekilde ulaşma olanağı tanır.

• Aranılan ürünle ilgili diğer müşterilerin yorum ve deneyimlerinden faydalanarak daha doğru bir tercih yapma olanağına kavuşur.

• Müşteriye, aradığı ürünü aracıların azlığı ve satıcıların çokluğu sayesinde daha ucuza bulma imkânı sağlar.

• Satın alma işleminin çevrimiçi olarak çok hızlı bir şekilde gerçekleşmesi sayesinde zamandan tasarruf sağlar.


E-ticaretin satıcı açısından avantajları şunlardır:

• Satıcı, 7/24 sürekli açık bir mağazaya sahip olur

• Satıcı, fiziki mekân sınırı olmadığından müşterilerine çok fazla ürün sunabilir.

• Depolama, kira, elektrik, su, telefon, kırtasiye ve çalışan giderleri büyük ölçüde azaldığından satıcı, düşen maliyetler sayesinde daha uygun fiyatlara ve daha yüksek kâr oranlarıyla ürün satabilir.

• Satıcı, bulunduğu coğrafyanın sınırlarından kurtularak tüm dünyadan müşteri edinme şansına kavuşur.

• Satıcı, daha düşük maliyetle daha etkili tanıtım ve pazarlama imkânına kavuşur.

• Satıcı, aynı anda birçok farklı çevrimiçi kanaldan (sosyal medya, e-posta, web siteleri, arama motorları vb.) pazarlama imkânı bulur.

• Ürünlerin tanıtımları ve açıklamaları daha detaylı yapılabilir.

• Şirket ve ürün ile ilgili fiyat açıklama vb. bütün bilgiler hızla güncellenebilir.

• Satıcı, çok kısa sürede daha çok müşteriye ulaşma imkânı bulur.

• Satıcı kısa sürede tanınırlığını artırarak marka hâline gelme olanağı bulur.

• E-ticaret, evden ticaret yapma olanağı sağlar.

• Satıcı çok farklı ve geniş hedef kitleye ulaşma olanağı bulur.


E-ticaretin müşteri açısından dezavantajları şunlardır:

• Müşteri, ihtiyaç hâlinde satıcıyla iletişim kurmak istediğinde bu zaman alabilir.

• Müşterinin satın alacağı ürünü görme, deneme ve ürüne dokunma imkânı yoktur.

• Satın alınan ürün ile ilgili iade işlemleri daha zorlayıcı olmakla birlikte daha uzun zaman alır.

• Satın alınan ürünün hemen teslim alınma imkânı olmadığından kargo bekleme süreci vardır.

• Çevrimiçi sistemlerdeki güvenlik açıkları kişisel bilgilerin çalınması riskini taşır.

• Satın alınan ürünün eksik, defolu, farklı boyut, desen, renk ve biçimlerde gönderilme ihtimali vardır.

E-ticaretin satıcı açısından dezavantajları şunlardır:

• E-ticarette yüz yüze satış imkânı olmadığından pazarlamadaki ikna yöntemi kullanılamaz.

• Sanal ortamdaki ödeme yöntemlerinde yaşanabilecek risklerden müşterilerin genellikle güvendiği sistemleri tercih etmesi nedeniyle e-ticaret piyasasında yer edinmek zordur.

• Sanal mağazaların gerçek mağazalara göre iade oranları daha yüksektir.

• Müşterilerin çevrimiçi ortamda diğer mağazalarla da kolayca karşılaştırma yapabilmesi nedeniyle satıcının müşteri kazanması daha güçtür.

• E-ticarette ulusal ya da uluslararası hukuki düzenlemeler farklılık gösterdiğinden satıcı yasal sorunlarla karşılaşabilir.

• Satıcı sayısının fazla olması nedeniyle sürekli artan bir rekabet ortamı vardır.

• Özellikle e-ticaret platformları üzerinden satış yapanlar için yüksek komisyon oranları bulunur.