E-Ticaretin Avantajları ve Dezavantajları
Günümüzde e ticaret, en hızlı büyüyen ve gelişen sektörlerden biridir. Sağladığı birçok avantaj ve farklı koşullar sayesinde gittikçe artan bir müşteri potansiyeline sahiptir. Bu nedenle satıcılar da e-ticaret alanlarına yönelmektedir. Her iş kolunda olduğu gibi e-ticaretin avantajları ve dezavantajları bulunur. Avantaj ve dezavantajlar müşteri ve satıcı olmak üzere iki kategoride ele alınır
E-ticaretin müşteri açısından avantajları şunlardır:
• Müşteriye bulunduğu yerden hızlı bir şekilde alışveriş yapma olanağı sağlar.
• Geleneksel alışverişte harcanan ulaşım giderlerini ve zaman kaybını ortadan kaldırır.
• Ürün çeşitliliği sayesinde müşteriye tercih yapma imkânı sunar.
• Müşteri, aradığı ürünle ilgili farklı sanal ortamlarda fiyat, kalite ve özellik karşılaştırması yapabilir.
• Müşteriye kısa sürede birçok ürünü inceleme imkânını sunar.
• Müşteriye, aradığı ürünle ilgili bilmek istediği bütün detaylara ve açıklamalara farklı kaynaklardan hızlı bir şekilde ulaşma olanağı tanır.
• Aranılan ürünle ilgili diğer müşterilerin yorum ve deneyimlerinden faydalanarak daha doğru bir tercih yapma olanağına kavuşur.
• Müşteriye, aradığı ürünü aracıların azlığı ve satıcıların çokluğu sayesinde daha ucuza bulma imkânı sağlar.
• Satın alma işleminin çevrimiçi olarak çok hızlı bir şekilde gerçekleşmesi sayesinde zamandan tasarruf sağlar.
E-ticaretin satıcı açısından avantajları şunlardır:
• Satıcı, 7/24 sürekli açık bir mağazaya sahip olur
• Satıcı, fiziki mekân sınırı olmadığından müşterilerine çok fazla ürün sunabilir.
• Depolama, kira, elektrik, su, telefon, kırtasiye ve çalışan giderleri büyük ölçüde azaldığından satıcı, düşen maliyetler sayesinde daha uygun fiyatlara ve daha yüksek kâr oranlarıyla ürün satabilir.
• Satıcı, bulunduğu coğrafyanın sınırlarından kurtularak tüm dünyadan müşteri edinme şansına kavuşur.
• Satıcı, daha düşük maliyetle daha etkili tanıtım ve pazarlama imkânına kavuşur.
• Satıcı, aynı anda birçok farklı çevrimiçi kanaldan (sosyal medya, e-posta, web siteleri, arama motorları vb.) pazarlama imkânı bulur.
• Ürünlerin tanıtımları ve açıklamaları daha detaylı yapılabilir.
• Şirket ve ürün ile ilgili fiyat açıklama vb. bütün bilgiler hızla güncellenebilir.
• Satıcı, çok kısa sürede daha çok müşteriye ulaşma imkânı bulur.
• Satıcı kısa sürede tanınırlığını artırarak marka hâline gelme olanağı bulur.
• E-ticaret, evden ticaret yapma olanağı sağlar.
• Satıcı çok farklı ve geniş hedef kitleye ulaşma olanağı bulur.
E-ticaretin müşteri açısından dezavantajları şunlardır:
• Müşteri, ihtiyaç hâlinde satıcıyla iletişim kurmak istediğinde bu zaman alabilir.
• Müşterinin satın alacağı ürünü görme, deneme ve ürüne dokunma imkânı yoktur.
• Satın alınan ürün ile ilgili iade işlemleri daha zorlayıcı olmakla birlikte daha uzun zaman alır.
• Satın alınan ürünün hemen teslim alınma imkânı olmadığından kargo bekleme süreci vardır.
• Çevrimiçi sistemlerdeki güvenlik açıkları kişisel bilgilerin çalınması riskini taşır.
• Satın alınan ürünün eksik, defolu, farklı boyut, desen, renk ve biçimlerde gönderilme ihtimali vardır.
E-ticaretin satıcı açısından dezavantajları şunlardır:
• E-ticarette yüz yüze satış imkânı olmadığından pazarlamadaki ikna yöntemi kullanılamaz.
• Sanal ortamdaki ödeme yöntemlerinde yaşanabilecek risklerden müşterilerin genellikle güvendiği sistemleri tercih etmesi nedeniyle e-ticaret piyasasında yer edinmek zordur.
• Sanal mağazaların gerçek mağazalara göre iade oranları daha yüksektir.
• Müşterilerin çevrimiçi ortamda diğer mağazalarla da kolayca karşılaştırma yapabilmesi nedeniyle satıcının müşteri kazanması daha güçtür.
• E-ticarette ulusal ya da uluslararası hukuki düzenlemeler farklılık gösterdiğinden satıcı yasal sorunlarla karşılaşabilir.
• Satıcı sayısının fazla olması nedeniyle sürekli artan bir rekabet ortamı vardır.
• Özellikle e-ticaret platformları üzerinden satış yapanlar için yüksek komisyon oranları bulunur.