E-Ticaretin Çalışması
E-ticaretin çalışma şeklini alıcı ve satıcı açısından iki farklı şekilde değerlendirmek gerekir. Alıcı gözüyle bakıldığında önce bir çevrimiçi alışveriş (çevrimiçi pazar yeri) sitesine girilir. Satın alınacak ürün aratılır ve çıkan sonuçlara göre sepete eklenir. Kullanıcı tercih ettiği yöntemle ödemesini gerçekleştirir. Son olarak da ürünün kurye ya da kargo ile gelmesi beklenir. Fakat sistemin bu şekilde işleyebilmesi için aslında arka planda birçok farklı yapı ve destek sistemi çalışmaktadır. Ödeme, lojistik, güvenlik, üretim, tedarik, banka, sunucu ve internet servis sağlayıcıları gibi birçok farklı sektörden oluşan bu büyük yapı, birbiriyle entegre olmak zorundadır. Sistem sürekli kontrol edilmeli ve düzenli olarak bakımları yapılmalıdır
Satıcı (üretici ve tedarikçi) açısından bakıldığında yapılacak işlemler biraz daha farklıdır. Satıcı öncelikle ya kendi e-ticaret sitesini oluşturmalı ya da mevcut e-ticaret platformları üzerinden üyelik oluşturarak sisteme abone olmalıdır. Satıcı, kendi sitesini oluşturduysa ödeme işlemleri için bankalardan sanal pos alarak ödeme altyapısını oluşturur. Var olan e-ticaret platformlarında gerçekleştirilen üyeliklerde, herhangi bir ödeme altyapısına ihtiyaç yoktur, sisteme ait olan ödeme seçenekleri kullanılır. Sonraki adımda ise pazarlanacak ürünlerin görselleri ve bilgileri yönetim panelleri üzerinden eklenir. Son olarak teslimat için de üye olduğu platformlarla anlaşmalı olan kargo ya da kuryeler aracılığıyla ürün gönderilir.
Satıcı, kendi e-ticaret sitesini kullanıyorsa teslimat işlemleri için kargo firmalarıyla anlaşma yapmalıdır. Daha sonra yapılacak tek şey satışları yükseltebilmek adına müşteri taleplerini takip edebilmek, ürünleri hızlı bir şekilde güncelleyebilmek, müşteri sorun ve taleplerine hızlı bir şekilde geri dönebilmek, çeşitli reklam ve kampanyalar yaparak firma bilinirliğini artırmak olacaktır. Özellikle son zamanlarda sosyal medya platformlarının toplumun büyük çoğunluğu tarafından çok sık kullanıldığı düşünülürse bu platformlarda üyelik oluşturup ürün tanıtımı ve satışı gerçekleştirmek de firmanın tanıtımına büyük katkı sağlayacaktır. Ayrıca bu satışlarda çoğunlukla kullanılan kapıda ödeme yöntemi, kredi kartı kullanmayan ve çevrimiçi ödeme sistemlerine güvenmeyen kişiler için tercih sebebi olmaktadır.
Kısaca alıcılar firmaların web siteleri, hazır e-ticaret platformları, sosyal medya veya mobil uygulamalar üzerinden havale, EFT, kredi kartı, dijital para ya da kapıda ödeme gibi birçok farklı ödeme yöntemi ile ürünlerini satın alabilmektedir. İşletmeler ise kendi web sayfaları, hazır platformlar, sosyal medya ya da mobil uygulamaların biri ya da birçoğunu kullanarak ürünlerinin tanıtımını ve satışını gerçekleştirebilmektedir.